Blog 31/03

Accountmanager Chris Jepkes: “Je bent echt een verlengstuk van de opdrachtgever”

Als tienjarig jongetje wist accountmanager Chris Jepkes het zeker: ik word chirurg! De dokter-to-be ontdekte op de middelbare school alleen een klein probleempje: de bètavakken waren niet zijn sterkste punt. Inmiddels opereert hij al bijna 20 jaar in een hele andere tak van sport: de hospitalitybranche. “Van een tafel voor twee tot een corporate event voor 4500 man: ik zet graag een beleving neer waar mensen een glimlach van krijgen.”

De mentaliteit van een chirurg heeft Chris zeker. “Ik ben in mijn element als ik moet werken onder druk. Je hebt één kans om een evenement goed uit te voeren, dat geeft een kick. Ik ben ontzettend fanatiek en haal graag het beste in mezelf naar boven om onze opdrachtgevers optimaal te faciliteren.”

OVER CHRIS JEPKES


Deze geboren en getogen Hilversummer houdt van gezelligheid, mensen om zich heen. En dan het liefst met een hapje en drankje erbij. Daar hoeft accountmanager Chris Jepkes (37) ‘zijn’ mediastad niet voor te verlaten, want familie en vrienden wonen binnen handbereik. De sportieveling is dol op koken en heeft nog een troef achter de hand waar vooral onze vrouwelijke collega’s heel blij mee zijn: heerlijke taarten bakken! Na een stukje taart moet er natuurlijk ook getraind worden. Na 28 jaar voetballen vind je Chris nu 3/4 keer per week bij Crossfit. En oja: hij wil altijd winnen, dus daag hem gerust een keer uit voor een set burpees!

“Door methodes als Design Thinking ga je terug naar wie de stakeholders zijn en wat zij willen”

HANDEN UIT DE MOUWEN

Je droomstudie wordt hem niet, en dan? Chris: “Een vriend van mij ging kijken bij de Hotelschool, dat sprak mij ook wel aan. Op de open dag vertelden ze dat horeca-ervaring vereist was en dat ben ik toen gaan opdoen. Van bediening, naar feestavonden draaien tot terras lopen: ik heb het allemaal gedaan.” Na zijn laatste stage bij het Beatrix Theater bleef hij actief op het operationele stuk bij de aangesloten cateraar. Later ging hij als partymanager op stap. “Met een wagen reed je naar locaties, bouwde op, draaide de avond en vertrok weer. Het gaf veel voldoening, want je had snel resultaat. Het moest op dat moment gebeuren.”

 “Een evenement is pas echt geslaagd als de opdrachtgever blij is”

OUDE LIEFDE ROEST NIET

Na 13 jaar verlangde Chris terug naar de evenementenbranche. “Ik had er zo veel geleerd en mijn hart ging er sneller van kloppen.” Die kriebels brachten hem bij een evenementenlocatie in Nijkerk. “Ik ging werken als accountmanager. Nog nooit gedaan, maar ik had wel een bak aan operationele ervaring.” Na vijf jaar zag hij een aansprekende vacature van DeFabrique voorbij komen. “Ik werd aangenomen en ging aan de slag binnen het team van Event Productie. Na een half jaar ontdekte ik dat ik toch het liefst aan tafel zit met opdrachtgevers. Meedenken met de eerste stappen in het proces, mij echt verdiepen in het evenement en brainstormen: dat is wat ik gaaf vind! Toen ben ik geswitcht naar mijn huidige functie als accountmanager.”

Chris Jepkes

GAME ON!

Hoe is een kantoorbaan nadat je jaren in een operationeel team hebt gewerkt? “Dat is best even wennen’’, lacht Chris. “Ik vind het nog steeds heerlijk om af en toe mee te draaien met het facilitaire team. Dan kan ik even mijn energie kwijt!” En geloof ons: ook hier komt de fanatieke Chris naar boven. Bij een ombouw is hij erop gebrand om de snelste tijd neer te zetten of het meeste aantal stoelen op te stapelen. Geef hem een opdracht en hij maakt er een spel van. “Het spelelement levert ook plezier op. En plezier, dat is het allerbelangrijkste in je werk.”

STEEDS EEN STUKJE BETER

Chris krijgt vooral plezier van het contact met opdrachtgever. “Wij, het salesteam, zijn de eerste contactpersoon voor een opdrachtgever. Wij werken er met elkaar hard aan om evenementen te organiseren die doelen behalen. Wij willen dat elke opdrachtgever blij en tevreden is. Evenementen worden steeds vaker onderdeel van een groter communicatietraject. Met de opdrachtgever breng je dan in kaart wat het doel is, hoe we het evenement gaan vormgeven en hoe de locatie hiervoor ingezet kan worden. Alles moet kloppen: van het moment dat de gasten het terrein opkomen tot aan de evaluatie. Een evenement is pas echt geslaagd als de opdrachtgever blij is en de gasten geïnspireerd naar huis gaan. We werken binnen de salesafdeling in projectteams om te reflecteren op ons werk en dit steeds een stukje beter te maken. Dat vind ik ook de kracht van DeFabrique: steeds blijven verbeteren. Op persoonlijk vlak voel je je ook echt onderdeel van de familie. Iedereen is gelijk.”

“Mijn hart gaat sneller kloppen van de evenementenbranche”

DESIGN THINKING FOR EVENTS

Tijdens de start van seizoen 2019-2020 kon Chris zijn hart ophalen tijdens de trainingen Event Design. Hier leerden de accountmanagers en event producers welke je vragen je moet stellen om een evenement nog impactvoller te maken. “Je put veel ideeën uit eigen ervaringen. Door methodes als Design Thinking ga je terug naar wie de stakeholders zijn en wat zij willen. Zo kom je tot inzichten die je vooraf niet had verwacht. Hiermee word je echt een verlengstuk van de opdrachtgever’’, vertelt Chris enthousiast. Benieuwd hoe de trainingen gingen? Kijk de onderstaande video maar eens.




GROOT, GROTER, GROOTST

Chris heeft een duidelijke droom voor de toekomst. “Ik zou graag aan het roer willen staan van een evenementenlocatie. Het grootste evenement organiseren bij DeFabrique staat ook hoog op mijn lijstje. Ik hou van grote evenementen. De Copraloods is dan ook mijn lievelingsplek in DeFabrique. Als het gevuld is met mensen vind ik het echt een indrukwekkende zaal en evenementen als ons eigen Winterfeest geven weer een bak aan inspiratie om zelf gekker en grootser te denken. Ik kan niet wachten tot het coronavirus voorbij is en onze locatie weer gevuld is met mooie, grote evenementen!” 

TIPS VOOR ANDERE ACCOUNTMANAGERS

  • Wees niet alleen bezig met het evenement, maar ook met de persoon die tegenover je zit;
  • Vraag altijd door in een gesprek;
  • Verdiep je echt in de opdrachtgever, wees geïnteresseerd;
  • Denk altijd in mogelijkheden in plaats van beperkingen.

Chris Jepkes

 

Delen: