Blog 23/09

Beacon update: wat kunnen we leren van Pokémon Go?

De on- en offline wereld kwamen afgelopen zomer extreem dicht bij elkaar: Pokémon Go nam in rap tempo het straatbeeld over en bracht jong tot oud in beweging. Is dit succes door te vertalen in B2B evenementen? Ja! Met een event-app en beaconnetwerk creëer je eenvoudig interactie tussen de echte en de digitale wereld tijdens je evenement.

Inchecken in plaats van registreren of een enquête versturen naar de deelnemers van een bepaalde subsessie. Met beacons, kleine bluetooth zendertjes, is dit allemaal mogelijk. Evenementenlocatie DeFabrique heeft als eerste locatie in Nederland een compleet beaconnetwerk aangelegd. “We bieden hiermee grote meerwaarde voor eventmanagers en hun gasten,” aldus commercieel directeur Sybren Ophof.

“DeFabrique eerste evenementenlocatie met een beaconnetwerk”

Meer rendement door beacons
De beacon maakt het mogelijk om de online wereld (event-app) met de offline wereld (het evenement) te verbinden. Met deze technologie kunnen organisatoren hun publiek beter bedienen en de ROI (Return on Investment) van een evenement in kaart brengen. Denk aan het automatisch versturen van een mail met meer informatie naar een bezoeker die langer dan vijf minuten bij een bepaalde beursstand staat. Of een scherm waarop jouw naam verschijnt als je in de buurt komt en hebt aangegeven te willen netwerken.

Betaalbare event-app
In de oude mengvoederfabriek in Utrecht is een netwerk van ruim 50 beacons geïnstalleerd en zorgvuldig getest. De beacon-kastjes zenden een signaal uit dat communiceert met een event-app. Omdat het laten maken van een app voor een specifiek evenement erg kostbaar is, lanceert DeFabrique in oktober een eigen app die het mogelijk maakt om meerdere evenementen vanuit dezelfde app te besturen. Op deze manier maakt de locatie beacons toegankelijk voor iedereen.

“Beacons verbinden eenvoudig de online wereld (event-app) met de offline wereld (het evenement)”

Beacon Game voor snel inzicht
Beacons zijn dé technologische ontwikkeling waar veel van verwacht wordt op marketinggebied de komende jaren. Toch is de materie voor veel eventmanagers een ver-van-hun-bed-show. Om hen kort en krachtig de voordelen van beacons uit te leggen, heeft DeFabrique in samenwerking met de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht een Beacon Game ontwikkeld: de Beacon Brainstorm Box

Meer weten over beacons? Doe mee aan onze beacon workshop!
Op 19 september vond de eerste editie plaats van de beaconworkshop. Dit was een erg geslaagde en inspirerende ochtend. Daarom zullen wij spoedig nieuwe beaconworkshops inplannen. In slechts twee uur tijd leer je met een kleine groep collega’s alles over de toepassing van beacons door de Beacon Game te spelen. Deelname aan deze workshop geeft je praktische toepassingen die gebruikt kunnen worden in de Event Journey van de bezoeker en geeft je mogelijkheden om de ROI van je evenementen inzichtelijker te maken.

Meld je nu gratis aan en maak kans op deze exclusieve workshop!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Delen: