Blog 07/05

De impact van een spreker: Bataclan-overlevende Ferry Zandvliet

De lijst met indrukwekkende sprekers bij DeFabrique groeit elke dag. In het draaiboek van het PIV congres viel ons oog op Bataclan-overlevende Ferry Zandvliet. Dat hij een inspirerend verhaal heeft is wel duidelijk, maar hoe zorg je dat gasten na zo’n verhaal toch met een positief gevoel naar huis gaan? Maud van D&B Eventmarketing vertelt meer over de achterliggende gedachte en de impact van deze inspirerende spreker.

KEN JE DOELGROEP

“Vooraf is goed gekeken naar de doelgroep. Deze bestaat uit allemaal deelnemers die in de letselschadebranche werken en direct of indirect met slachtoffers te maken hebben: hoe groot of klein de case ook is. Het PIV wenste om naast de kennissessies van academische sprekers het dit jaar ook te hebben over het centraal stellen van slachtoffers in plaats van de dossiers. Zo kwamen we na een brainstorm bij het verhaal van Ferry uit. Het verhaal van de spreker daagde de gasten uit om het dossier vanuit zijn kant te bekijken. Wat is het verhaal van het slachtoffer?”

ZWART MET EEN POSITIEF RANDJE

Hoe zorg je dat gasten na zo’n verhaal een positief gevoel overhouden aan je event? Maud vertelt: “Hoe de spreker het verhaal brengt is uiteindelijk het allerbelangrijkst. De Bataclan-aanslag is een donkere gebeurtenis en een heftig verhaal, ondanks dat wist Ferry het publiek vooral te inspireren met zijn kracht en positiviteit. Het nieuws is niemand ontgaan, maar het verhaal van iemand die er middenin stond is intenser.” Hij gaf een twist aan het verhaal door te vertellen dat hij uiteindelijk een gelukkiger mens is geworden. Hij kan nu als werk zijn verhaal vertellen. “Bij dit soort verhalen draait het om balans, dat kan Ferry goed door af en toe een grap of luchtige opmerking te maken. Daarnaast is ook zijn dossier met bijbehorende ervaringen interessant voor de doelgroep. Hij vertelde hoe hij het contact beleefde en wat er als slachtoffer op je afkomt. Niet alleen de regel-dingen, maar in zijn geval ook de pers. Ferry sloot het verhaal positief af. Dat is sowieso een must”, voegt Maud toe.

DUBBELCHECK

Om te zorgen dat de juiste boodschap wordt overgebracht houdt D&B Eventmarketing altijd een voorbespreking met de genodigde sprekers. “Vooraf bespreek je het doel van het event en hoe het verhaal van de spreker hier op aansluit. Om de boodschap passend te maken, deelde ik ook wat informatie over het aanwezige publiek. Ingaan op een dossier is voor de vakmensen van het PIV congres erg belangrijk. Die zijn er dagelijks mee bezig. Dan zorg je dat dit terugkomt in het verhaal.”

BRANDENDE VRAGEN

Na het verhaal kon het publiek vragen stellen. “Ferry was tijdens de pauze ook nog onder de mensen om met hen te kunnen praten. Ook konden gasten later altijd nog vragen stellen via zijn Instagram en Twitter, die beantwoordde hij dan.”

BEST BEOORDEELD

“Na het evenement verstuurden wij een enquête naar de gasten. Wat bleek? Ferry werd het best beoordeeld! De hele zaal was in de ban van zijn verhaal. Het had echt impact op iedereen. Om de cirkel rond te maken zit hij ook nog in de aftermovie en werd een conclusie van zijn verhaal toegevoegd aan de bedankmail.” Zo zie je maar: een impactvolle spreker wordt van A tot Z uitgedacht.

Copraloods - congres - plenair - spreker - Ferry Zandvliet - PIV - Impact

Delen: