Blog 07/12

Accountmanager Carmen Meems: “Geen rondje is hetzelfde”

Wonend in een dorpje in Drenthe, droomde Carmen Meems er tot haar twaalfde van om stewardess te worden. “Ik wilde graag de wereld zien, maar kwam erachter dat ik evenementen nog veel leuker vind.” Tijdens de opleiding Leisure Management belandde ze voor stage bij DeFabrique en keerde na het afstuderen snel weer terug. “Heerlijk zo’n familiebedrijf, iedereen kent elkaar.”

Targets overtreffen

In 2011 begon Carmen als eventmanager, om na een half jaar door te groeien tot accountmanager op de salesafdeling. Daar heeft ze het nog altijd naar haar zin. “Ik heb de afgelopen jaren een aantal nieuwe collega’s gekregen en samen proberen we de jaarlijkse targets te overtreffen.” Dat opdrachtgevers tevreden zijn, werd vorig jaar oktober kristalhelder. “Binnen twee weken tijd had iedereen opnieuw gereserveerd voor het jaar erop. Ik ben dan echt trots op ons hele team.”

“Van eventmanager tot aan het keukenpersoneel; iedereen draagt bij aan die klanttevredenheid.”

Een plek om te ervaren

Wanneer een potentiële opdrachtgever mailt of belt voor informatie probeert Carmen een afspraak te plannen. “DeFabrique is een locatie die je moet ervaren. Als je hier rondloopt gaan de creatieve radartjes vanzelf draaien. Geen rondje is hetzelfde. Ik ben altijd benieuwd wie de opdrachtgever is, wat zijn drijfveren zijn en wat hij met het evenement wil bereiken. Als ik dat scherp krijg, kan ik het beste meedenken over de juiste vorm en ruimte.”

Carmen Meens Inteview

Chick met hakken

Per jaar leidt Carmen zo’n 200 geïnteresseerden rond. En dat altijd op hakken, daar staat ze om bekend. Collega Thijs heeft er bewondering voor: “Carmen is niet zo groot, maar als ze op haar pumps over het terrein loopt, weet ze opdrachtgevers altijd in te pakken.”

Creatief met elk budget

“Wanneer een partij doorgaat, geeft dat een kick,” vertelt Carmen. “Op dat moment krijg je het vertrouwen van de opdrachtgever. Het leukste is als wij als locatie mogen meedenken. Zo bedenken we voor een jaarlijks terugkerende inkoopbeurs steeds een ander thema, waar we de aankleding, entertainment en presentatie van eten en drinken op afstemmen. Zo stond er vorig jaar een beurs in het teken van Parade, inclusief acrobaten en dierenverblijf.” Carmen erkent dat je met meer budget meer vrijheid hebt in het bedenken van vernieuwende concepten.

“Maar we zijn heel creatief en hebben veel materialen in huis, dus ook met weinig budget kunnen we een ervaring creëren die niet snel wordt vergeten. De kitspuit met roomkaas en mozzarella caprese aan een roestvrijstalen spijker zijn daarin favoriet bij opdrachtgevers.”

Carmen Meens Interview

Blijven ontwikkelen

Aan het aantal en de waarde van de reserveringen merkt Carmen dat het einde van de crisis in zicht is. “Er worden ook ander soort evenementen georganiseerd. Meer kick-offs en feestjes. Die positievere sfeer is fijn voor iedereen.” Crisis of niet, Carmen zorgt wel dat ze zichzelf blijft ontwikkelen. “Je krijgt veel mee omdat hier alles gebeurt wat je je maar kunt voor kunt stellen van evenementen. Het helpt ook dat we met een jong team zijn. Thijs heeft bijvoorbeeld allemaal hippe gadgets. Vergeleken met hem is de salesafdeling best wel oldschool, haha. We maken moodboards op foamboard,” lacht ze. “Maar ja, daar kun je letterlijk moeilijk omheen en dat is ook het doel.”

Wijze woorden

Een wijze les die ze aan andere accountmanagers wil meegeven heeft ze snel paraat. “Wees geen gladde verkoper. Blijf jezelf en wees oprecht. En misschien wel het belangrijkste: weet waar je het over hebt. Ik benader elk evenement heel persoonlijk, niet als een van de tweehonderd. Als een afspraak daarvoor drie uur moet duren, dan is dat zo. Ik wil er altijd 150 procent voor kunnen gaan.”

Anderen over Carmen:

“Carmen typeer ik als sportief-zakelijk: ze komt binnen op haar gympies, maar zal nooit een rondleiding doen zonder hakken. Ze weet opdrachtgevers in te pakken door ze optimaal te servicen.”
– Foodmanager Joep Lubberdink

“Goed luisteren, dat kan Carmen als de beste. Ze kent de locatie door en door en doorgrondt de wensen van de opdrachtgever altijd. Met haar kennis en kunde vindt ze daardoor de perfecte ruimte voor jouw evenement”
– Accountmanager Margriet Verweij 

Carmen Meens Interview

Favoriete plek:

“Kalvermelk 3. Die ruimte is heel anders dan de rest, ik zou daar zo mijn huis van kunnen maken.”

 

Delen: