Blog 20/09

Operationeel manager Melvin de Lange: “Ik waai niet met alle winden mee”

Ooit begon hij als afwasser in een restaurant, nu is hij operationeel manager van DeFabrique. Melvin de Lange verruilde zijn freelancerbestaan in voor een vaste job omdat hij een stempel wilde drukken. “Dat ik met mijn 33 jaar het vertrouwen heb gekregen van de familie om te ondernemen binnen de muren van dit bedrijf, maakt me trots.”

“Het klinkt misschien gek, maar ik heb altijd al manager willen worden,” lacht Melvin. DeFabrique leerde hij kennen tijdens zijn stage in 2004, toen het bedrijf nog in haar pioniersfase zat. “Geweldig, want daardoor kreeg ik enorm veel kansen.” Na zijn studie werkte hij als Eerste Medewerker in Grand Café Het Ketelhuis in de Kartfabrique en op zijn 21e was hij al partymanager van de evenementen. “Ik vond het geweldig werk; divers en snel zichtbaar resultaat.” Na twee jaar besloot hij toch weer te gaan studeren: een HBO studie Communicatiemanagement. “Vooral de minor charismatisch leiderschap is me bijgebleven.”

Over Melvin


Melvin de Lange (33) is Operationeel Manager van DeFabrique. Zo rood als een kreeft als het gaat om leiderschapsstijlen en diezelfde kreeft het liefste op zijn bord tijdens een maandelijkse foodtour. In zijn vrije tijd gaat hij graag bootje varen en een biertje of wijntje drinken. Ook op festivals is hij geregeld te vinden. Zijn motto: Geef nooit op!

Kijkje in verschillende keukens

Naast zijn zondagswerk als dutymanager van de Kartfabrique, werkte hij als freelance partymanager. “Dat gaf me de mogelijkheid om in verschillende keukens te staan, waardoor je makkelijker voor jezelf kunt bepalen waar je wel en niet achter staat.” Het was ontzettend hard werken.

“Soms stond ik om drie uur ‘s nachts op om offertes te schrijven en ik maakte weken van 60-80 uur.”

Professionaliseringsslag

Melvin ging op wereldreis en halverwege zijn Aziatische avontuur belde commercieel directeur Sybren Ophof. “Of de vacature van Operationeel Manager niet wat voor me was. Nou, daar hoefde ik geen seconde over na te denken.”

Dat telefoongesprek is inmiddels drie jaar geleden. “De eerste twee jaren waren heftig. Er moest een professionaliseringsslag worden gemaakt, want het bedrijf groeide hard. Er heerste veel onvrede bij teams, dus de eerste weken heb ik veel gesprekken gevoerd en vooral veel geluisterd.”

Melvin de Lange

De kaarten opnieuw geschud

“De quick wins die er voor zorgden dat mensen efficiënter hun werk konden doen, heb ik direct aangepakt. Verder hebben we een einde gemaakt aan de eindeloze overuren, daar geloof ik namelijk niet in. We hebben extra personeel aangenomen en de juiste mensen op de juiste plek gezet.” Dat betekende ook af en toe dat er personeel in rang omlaag ging. “Geen leuke gesprekken,” beaamt Melvin, “maar soms pakte het wonderwel goed uit.”

“Ik ben een voorstander van het tonen van je krachten én je zwaktes, want alleen dan kun je het meeste uit jezelf halen.”

Ondernemen in loondienst

Melvin gelooft in eerlijkheid. “Ik zeg wat ik denk, ook al is de waarheid hard. Ik waai niet met alle winden mee.” Het DNA van DeFabrique zit volgens eigen zeggen in zijn bloed. “Het is altijd al een innovatief en vooruitstrevend bedrijf geweest. Ik kan hier ook meer mijn stempel drukken dan wanneer ik zou freelancen en ik hoef ook niet meer ‘s nachts op te staan,” lacht hij.

“DeFabrique voelt voor mij echt als thuiskomen, alsof ik onderdeel ben van de familie.”

De kracht van DeFabrique

De kracht van DeFabrique zit volgens Melvin verborgen in het jonge team van professionals die met de juiste energie het meeste eruit proberen te halen. “En dat er naar je geluisterd wordt, ook al ben je jong.” Lastig vindt hij dat je in het hoogseizoen vaak opgeslokt wordt in het moment. “Gelukkig komt er daarna altijd weer een rustigere periode waarin je de lange termijn zaken kunt oppakken.”

Melvin de Lange

Nieuwe kansen

Kansen voor de evenementenlocatie in Utrecht ziet hij ook genoeg. “We willen Champions League blijven spelen in onze branche en kijken dus altijd hoe we voorop kunnen lopen. Ik zie wel mogelijkheden voor yield management; het aanpassen van de prijs aan de hand van de vraag. Daarnaast kan onze bezettingsgraad nog wel omhoog en er zijn nog onontgonnen stukken fabrieksterrein waar we nieuwe locaties kunnen openen. De Smederij is onze nieuwste locatie, daar krijg ik honderd procent energie van!”

Tips voor andere operationele managers:

  • Goed luisteren is de sleutel tot succes.
  • Blijf jezelf, maar probeer je wel te verplaatsen in je medewerkers.
  • Mensen hebben aandacht nodig. Geef die dus voldoende.
  • Medewerkers presteren pas optimaal als ze op de juiste plek zitten.
  • Focus op de hoofdlijnen in plaats van te verdrinken in details.
  • Als je even geen antwoord hebt, is het beter om er later op terug te komen in plaats van direct ja of nee te zeggen.  

Melvin de Lange

Anderen over Melvin

Eugene: “Melvin heeft een natuurlijke drive, die hoef je niet te pushen om dingen mooier, beter en sneller te maken. Daarnaast komt hij op voor zijn team en staat hij voor zijn mensen. Wat dat betreft is hij een soort oude padvinder. Ook is hij altijd bezig met de vraag hoe we de verwachting van onze gasten iedere dag weer kunnen overtreffen. Een topper!”

Martin: “Melvin stimuleert ons constant om de gastvrijheid naar een hoger level te krijgen en de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Hij heeft een neus voor nieuwe concepten, zodat we altijd voorop lopen op het gebied van catering en inrichting.”

Delen: