Blog 11/10

Frans Huijsmans: “Stilte brengt de snelweg in je hoofd tot stilstand’’

Creativiteit ontstaat pas als je offline bent; geen internet, geen telefoon, geen afspraken. DeFabrique heeft daarom een Ruimte voor Ruimte ingericht, waar je als gast/bezoeker/spreker offline kunt gaan. Ter inspiratie vragen we een aantal eventprofessionals hoe zij offline gaan en inspiratie opdoen. Dit keer freelance conceptontwikkelaar en regisseur Frans Huijsmans.

“Ik ben wel teveel gehecht aan mijn telefoon’’, zegt Frans met een schuldig lachje. Waar zijn Ying en Yang als je ze nodig hebt? “Maar als conceptontwikkelaar krijg ik online wel veel ideeën. Ik ben een soort spons, ik neem alles op.’’ Al die rondtollende ideeën in combinatie met regie vormt een valkuil voor stress. Korte voorbereidingstijd en slechts één kans om impact te maken met het podiumprogramma maakt Frans zijn baan stressvol. Balans is een brandstof om keer op keer te vlammen. “Af en toe offline zijn brengt de snelweg in mijn hoofd tot stilstand.’’

OVER FRANS HUIJSMANS


Live Communicatie-gek Frans Huijsmans is met zijn passie voor alles op en rondom het podium al bijna 20 jaar een bekende in de evenementenbranche. Sinds vier jaar werkt hij als zelfstandige. Hij is gelukkig getrouwd met Elkie en trots op zijn twee kinderen: Giel en Pip. “Niet heel cool en mannelijk, maar mijn passie is mijn gezin.’’ Deze ideeënblender vind je vaak in bioscopen, schouwburgen en op festivals. Zit hij daar niet? Dan is deze diesel zijn hoofd aan het leeg rennen! Je vindt hem online op Facebook, LinkedIn, Twitter en Youtube.

“Als ik inspiratie nodig heb ga ik een stukje rijden in de auto”

WERKEN OP 6 INCH

“Mijn telefoon is mijn werk. Hier komen de opdrachten binnen. In dit vak gebeurt veel last-minute, dus ik moet wel snel reageren.’’ Vaak moet Frans in maximaal tien dagen een concept schrijven. “Ik moet het eventdoel achterhalen. Hoe meer handvatten ik heb, hoe beter. Je wil alleen niet dat de handvatten handboeien worden. Ik wil breed denken. De opdrachtgever geeft kaders, daarbinnen probeer ik creatief te zijn. Ik zit niet in het midden hiervan, ik zoek wel de randjes op!’’ Waarom hij dit doet? Risico’s nemen levert gasten een waanzinnige ervaring op. En dát is wat je wil. Impact maken. “Ik ben er heilig van overtuigd dat een impactvol evenement een interessante boodschap heeft in een interessante vorm. De één kan niet zonder het ander. Het moet in balans zijn. Mijn taak is om hierover te adviseren.’’

Frans Huijsmans

In de corporate hoek zie je nog vaak: hoe groter de doelgroep, hoe veiliger het evenement wordt. “Dat is jammer! Ga niet altijd voor een 7. Durf voor een 9 of in het ergste geval een 4 te gaan.’’ Hoe komt Frans altijd aan inspiratie om een 9 te scoren? “Creativiteit komt op rare momenten. Wanneer je het niet verwacht.’’ Lachend voegt hij toe: “Ik heb een rare tick! Als ik inspiratie nodig heb ga ik een stukje rijden in de auto. Telefoon uit. Radio uit. Even ontspannen en de stilte opzoeken.’’ 

“Veelzijdigheid is mijn kracht”

LEREN DOOR FOUTEN TE MAKEN

Stilte, offline zijn, is voor Frans goud waard in het vak. Vooral als regisseur. “Regie is stressvol. Alles komt op één moment samen. Je kunt geen fouten maken, want dat is zichtbaar voor iedereen.’’ Na de uitvoer van het event staat in de auto opweg naar huis de radio uit. “Anders krijg ik weer allemaal nieuwe prikkels en inspiratie: dan gaat mijn hoofd weer ratelen.’’ De beste eigenschap die je als regisseur kunt hebben tijdens de uitvoer is vertrouwen op de mensen die er echt verstand van hebben. Frans vertelt: “Een keer viel vijf minuten voor tijd de beamer uit. Oftewel: dikke stress! Vooral voor de technicus. Ik kan meepraten, maar hoe de kabels werken? Dat weet ik niet. Je moet vooral rustig blijven en de technicus zijn gang laten gaan. Vertrouw op je team. Intern is het rot, maar de gasten staan buiten in de zon te wachten en hebben niks door.’’

Hij voegt toe: “Het is ook een kwestie van ouder worden. Als je wilt leren, moet je veel fouten maken.’’ Eén van de dingen die hij nooit meer vergeet is om alles driedubbel te checken. “Ik krijg altijd kriebels van een valdoek. Je weet nooit zeker of de magneetjes op het juiste moment loslaten. We hadden twee keer geoefend, want Koning Willem-Alexander kwam ook. Je voelt hem al aankomen: op het moment suprême viel het doek niet meteen! Het was snel opgelost, maar die 10 seconden leken 10 minuten te duren.’’

Frans Huijsmans

“Je moet een kameleon zijn”

SPORTEN TEGEN SPANNING

Conceptontwikkeling en regie zijn voor Frans de ideale combinatie. “Er zijn waarschijnlijk betere regisseurs dan ik. Zij zijn er dagelijks mee bezig. Ik doe meerdere dingen. Die veelzijdigheid is juist mijn kracht. Je moet zien en meemaken om creatief te blijven en door mijn ervaring op en rondom het podium weet ik juist weer wat er op het gebied van entertainment speelt.’’

Frans omschrijft zichzelf als een gastvrije regisseur. “Dat neem ik mee uit de andere hoeden die ik soms op heb.’’ Frans zegt enthousiast: “De afwisseling is fantastisch. Het ene moment zit je met roadies en technici koffie te drinken. Een paar uur later zit je met de CEO van een groot bedrijf over de inhoud van content te praten. Ik werk voor hele uiteenlopende bedrijven en mensen.” Dit maakt het enorm afwisselend. En tegelijkertijd het moeilijkst. “Je moet een kameleon zijn. Soms ben je creatief in de weer en soms moet je de planning bewaken. Het switchen tussen de rollen is vermoeiend. Leuk, maar ook het meest inspannende deel van mijn baan.’’ September tot december is ontzettend druk. “Dan zit ik vaak in de avond nog te werken. Sporten is het eerste wat je dan skipt. Ik dwing mezelf wel om hard te lopen en bijvoorbeeld mijn zoontje naar atletiek te brengen. Anders kom je in een neerwaartse spiraal van spanning en stress. Je moet juist omhoog klimmen!’’

MAGIE OP DE PLANKEN

“Het allerleukst vind ik dat ik werk bij het podium. Daar gebeurt iets. Het roept reacties en emoties op bij gasten. Dat vind ik magisch! Het geeft een kick als de boodschap écht aankomt bij de gasten.’’ Frans regisseert zo’n 30 klussen per jaar. Hetzelfde geldt voor conceptontwikkeling. Om creatief te blijven, moet je jezelf blijven voeden. De diversiteit aan klussen levert hem altijd inspiratie op. “Elk evenement is op een eigen manier uitdagend.” Toch springen er een paar evenementen uit. Frans: “Ik doe elk jaar de Dutch Design Week. Vorig jaar was ik regisseur bij TedxAmsterdam in de Stadsschouwburg Amsterdams. Er zijn hier veel acts die niet uit de zakelijke wereld komen. Het zijn aparte sprekers en kunstenaars. Dat is zo spannend! Het zijn bijzondere mensen en verhalen. Soms gaat er echt een tinteling door de zaal. Echt heel gaaf!’’

“De kracht van een live-ontmoeting is zo waardevol”

OFFLINE SPEKTAKEL

Van mini-circus aan het water tot lichtplan in het theater: ook buiten werk moet je jezelf blijven voeden met offline ervaringen. Alle ideeën komen in een blender wat samen een passende, unieke oplossing voor de klant vormt. “Elk jaar maakt één van de top comedians van Cirque du Soleil een voorstelling in Arnhem met zijn circusvrienden. Het bos met uitzicht op het water is het decor. Het is heel kleinschalig Je voelt en beleeft de adrenaline van de koorddansers die soms bijna vallen. Daarna eet iedereen met elkaar aan een 200 meter lange tafel spaghetti met olifantentranen. Het is magisch!’’ Dit soort voorstellingen die je toevallig worden getipt vergeet je nooit.

Frans Huijsmans

METEEN EEN MATCH

Zo spontaan als deze voorstelling op Frans zijn pad kwam, zo spontaan rolde hij na zijn studie ook in dit werk. De studie Communicatiewetenschappen ging hem gemakkelijk af waardoor hij al snel in allerlei studieverenigingen, activiteitencommissies en bandjes zat. Toen hij klaar was wist hij nog niet wat hij precies met deze abstracte studie wilde. “Ik zag een vacature Producer Special Event bij de Arjan van Dijkgroep, dit was toen de grootste evenementenorganisator van Nederland.’’ Frans dacht meteen: ‘Geweldig, echt iets voor mij!’ Het werd snel duidelijk dat hij passie had voor de inhoud van het podiumprogramma. Bussen en hotels regelen werd hij nooit erg gelukkig van. Hij deed bij verschillende bedrijven kennis op in dit vak. Later zocht hij naar meer uitdaging en begon in het theater. “ Toch hield ik de drang om dingen op het podium te doen. Andere mensen kwamen geweldige dingen doen en ik moest alleen de zaal vol krijgen.’’ Toen maakte hij de stap om voor zichzelf te beginnen. Ondanks alle nieuwe technieken en online mogelijkheden die hem elke dag inspireren weet hij het zeker. “De kracht van een live-ontmoeting is zo waardevol. Het blijft je lang bij! En dat gebeurt toch echt  offline.’’

Frans Huijsmans

Delen: