Blog 21/11

Roel Frissen: “Creativiteit zit in je hoofd, je moet het alleen wel de ruimte geven”

Creativiteit ontstaat pas als je offline bent; geen internet, geen telefoon, geen afspraken. DeFabrique heeft daarom een Ruimte voor Ruimte ingericht, waar je als gast/bezoeker/spreker offline kunt gaan. Ter inspiratie vragen we een aantal eventprofessionals hoe zij offline gaan en inspiratie opdoen. Dit keer de co-founder van Event Design Collective Roel Frissen.

Forenzen tussen verschillende landen, tijdzones en klanten: Roel Frissen vliegt letterlijk van hot naar her. Hoe zorg je dan voor rust midden in alle hectiek? “Gek genoeg brengen die tripjes ook veel rust. Ik reis vaak alleen, in het vliegtuig heb ik echt even me-time.”

“Als je geen goed design hebt, kun je geen goede productie draaien”

OVER ROEL FRISSEN


Omdenken zit in het bloed van event designer Roel Frissen. Tijdens zijn studie aan de Hotelschool in Leeuwarden ontdekte hij de liefde voor het evenementenvak. En die maakt hij nog elke dag een stukje beter met zijn bedrijf Event Design Collective. Naast het bouwen van een nieuwe beweging houdt hij zich bezig met hardlopen, skiën en wandelen en is hij dol op zijn vrouw en twee zoons (13 en 11)

RUST IN JE HOOFD

Die me-time vindt niet alleen plaats op een paar kilometer boven de grond, maar ook vlakbij huis in de Bussumse bossen. “Weer of geen weer: ik wandel elke ochtend met de hond. Lopen is lekker. Er is even niks anders. Je beide hersenhelften maken verbinding en ik geloof dat dat wat ruimte geeft. Ruimte waarin dingen op zijn plek vallen.” Roel voegt toe: “Je moet mij tijdens dat uurtje ook niet storen. De berichten op mijn telefoon kunnen prima even wachten. Ik betrap mezelf er wel op dat ik vaak zonder reden op mijn telefoon kijk.”

“Hardlopen heeft iets meditatiefs”

IN EEN ANDERE WERELD

“Offline zijn staat voor mij gelijk aan tijd voor mezelf. Rust.” Dat de combinatie van natuur en sport hierin belangrijk is, blijkt wel uit Roel zijn lijst met hobby’s. “Ik ski veel, dan ben ik echt even offline en zit ik even in een andere wereld. Hardlopen doe ik ook graag, dat heeft iets meditatiefs.”

Roel Frissen

ONGEDULD ALS KRACHT

“Ik denk niet dat ik veel stress heb van mijn werk. Ik ben wel ongeduldig.” Maar die ongeduldigheid bracht hem wel tot een nieuwe kijk op de evenementenbranche. Roel: “Tijdens mijn studie bemachtigde ik een stageplek bij de RAI. Hier leerde ik wat evenementen eigenlijk waren en ben nooit meer uit deze wereld weggegaan. Sinds 2000 ben ik betrokken bij Meeting Professionals International, zij brengen mensen uit de meeting- en evenementenindustrie samen. Hun mantra was duidelijk: de branche naar een hoger niveau tillen. Maar: na 13 jaar concludeerde ik dat er niet zoveel veranderd was. De branche is vrij traditioneel. Hierdoor ontstond de vraag: hoe kunnen we de evenementenbranche nou beter maken? Hoe kunnen eventorganisatoren en -planners dezelfde taal leren spreken over evenementen?”

“We wilden gewoon een probleem oplossen

CANVAS DENKEN

“Het Business Model Canvas inspireerde ons om ook tot een soort onepager te komen. We wilden het canvas denken verweven in de evenementenbranche. Hier ging 1,5 jaar nadenken en onderzoeken overheen. Vanuit hier ontstond het Event Design Collective. Hij zegt lachend: “Dat was eigenlijk nooit de bedoeling. We wilden gewoon een probleem oplossen en weer doorgaan.”

Roel Frissen

 

FRISSE WIND IN EVENTLAND

Inmiddels is zijn Event Model Canvas een frisse wind in evenementenland, wat net als zijn eigen proces draait om comfortabel worden met een probleem. “Designers zeggen dat je niet gelijk in een rechte lijn van een probleem naar een oplossing hoeft te komen. Neem de tijd om het probleem te onderzoeken. Dat geldt ook voor de evenementenbranche. Als je een impactvol evenement wil organiseren moet je namelijk eerst nadenken over je betrokken stakeholders en de gewenste gedragsverandering. Pas dan kun je met betrokkenen aan de hand van een visueel canvas op een betekenisvolle manier praten over evenementen. Als je geen goed design hebt kun je geen goede productie draaien.”

“Je mag je comfortabel voelen met een probleem”

WERELDWIJDE INSPIRATIE

Het maakt niet uit waar Roel op de wereld zit, hij merkt altijd dat mensen eerst opgesloten zitten in hun eigen overtuigingen. Gedurende de training(en) gaan zij naar gemeenschappelijke creatie. “Ik kom voor mijn werk op veel verschillende plekken. Ik zie veel toffe dingen, dat geeft energie. Het is bijvoorbeeld ook interessant om te zien dat Amerikanen hun eigen salaris spenderen aan hun ontwikkeling.” Al het lopen met de hond levert weer nieuwe ideeën op: “volgend jaar lanceert Event Design Collective haar online trainingsplatform. Omdat we in 14 landen opereren, kunnen mensen nu onafhankelijk van de tijdzone op een betekenisvolle manier leren praten over evenementen.”

Roel Frissen

Delen: