Blog 09/07

Swaantje Nijkamp: “Het vergt moed om stil te staan”

Creativiteit ontstaat pas als je offline bent; geen internet, geen telefoon, geen afspraken. DeFabrique heeft daarom een Ruimte voor Ruimte ingericht waar je als gast/bezoeker/spreker offline kunt gaan. Ter inspiratie vragen we een aantal eventprofessionals hoe zij offline gaan en inspiratie opdoen. Dit keer mede-oprichter van Buro Curious: Swaantje Nijkamp.

“Ik denk dat je tot diepere creativiteit komt wanneer je bij een verandering als deze durft stil te staan”, zegt Swaantje over de stilstand van het dagelijks leven door het coronavirus. Samen met Ella Gil richtte zij in 2010 Buro Curious op. Als experience creators zijn zij gespecialiseerd in op maat gemaakte totaalbelevingen waarbij interactie centraal staat. Evenementen zijn hun playground om impact te maken. Ondanks dat er op deze playground de laatste maanden weinig te beleven valt, zien ze deze periode toch als waardevol. “We lopen altijd hard door, maar nemen nu de tijd om stil te staan en te reflecteren.”

“Als je beleving doordacht inzet maakt het je evenement memorabel”

OVER SWAANTJE NIJKAMP


Bewegen, dansen en spelen heeft ze haar hele leven gedaan. Toch besloot Swaantje (37) met haar VWO-diploma op zak Politicologie te gaan studeren. Daar kwam ze gauw op terug en maakte na wat omzwervingen de keuze voor de opleiding Theatre & Education en volgde aansluitend de opleiding Docent Dansexpressie. Tijdens beide opleidingen ontdekte ze haar drive om kunst in toegepaste vormen in te zetten bij inhoudelijke bijeenkomsten en evenementen. Samen met voormalig studiegenoot Ella Gil, die afstudeerde op een onderzoek over de vervagende grens tussen performer en publiek, begon ze Buro Curious.

“Entertainment is niet alleen een leuk extraatje”

TIME-OUT

De rust, het offline zijn geeft Swaantje nieuwe ideeën. “Ik word weer zintuigelijker. Ik kijk meer om mij heen en heb de tijd om dingen in mij op te nemen. Tegelijkertijd is je telefoon juist nu een belangrijke verbinding naar de buitenwereld. Ik vind het iets moois hebben dat er zoveel informatie binnen handbereik is, maar het is ook een uitdaging om er goed mee om te gaan. Je telefoon geeft continue prikkels die de aandacht van mensen weg kan trekken van het hier en nu. Meer offline zijn geeft mij rust. Je zit minder in je hoofd en bent meer fysiek en visueel bezig.”

IEDEREEN IS MAKER

Fysiek en visueel bezig zijn lukt Swaantje wel nu ze meer tijd dan normaal met haar dochtertje (vijftien maanden) doorbrengt. “Kinderen zijn heel zintuiglijk. Ik geloof dat iedereen als kind een maker is, maar naarmate je ouder wordt ligt de focus steeds meer op het cognitieve, stilzitten en informatie zenden. Waar ik mij – met Buro Curious – op richt, is om zo veel mogelijk mensen de kracht van beleving te laten ervaren. Er is al lang bewezen dat mensen op diverse manieren leren; visueel (via beeld), auditief (via geluid), kinesthetisch (via bewegen), etc. Ik denk dat op alle niveaus in de maatschappij hier te weinig gebruik van wordt gemaakt. We zijn vooral verbaal bezig. Ik wens mij dat het veel normaler wordt dat mensen altijd toegepaste vormen van kunst meenemen in een ontwerp voor een bijeenkomst of event.’’ Vol overtuiging voegt ze toe: “Ik denk dat het wordt onderschat hoe je op evenementen mensen op een gevoelsniveau kunt raken en in beweging kunt brengen als je goed nadenkt over de vormen die je inbrengt.”

Swaantje Nijkamp
Buro Curious-performers tijdens het winterfeest van DeFabrique

HET VERSCHIL MAKEN

Wat een live ervaring kan toevoegen aan je evenement? “Dat het memorabel wordt, het gasten bijblijft en hen in beweging brengt. Ik denk dat evenementen worden overschat als iets dat sowieso tof gaat zijn en impact maakt, terwijl er heel vaak niet goed wordt nagedacht over het werkelijke ‘waarom’ van het evenement. Van de locatiekeuze, invulling van het programma, alle aankleding tot aan catering: elke keuze die je maakt draagt bij aan de boodschap die je wil vertellen en het gevoel dat je wil overbrengen. Hoe vaak gaat het eerste uur wel niet verloren aan je jas ophangen, koffie halen en wat kletsen? Juist hier kun je gasten verrassen en aanspreken waardoor ze heel anders de ervaring ingaan. De manier waarop kan erg verschillen: het kan een losse interventie zijn, maar ook een verhaal zoals tijdens het winterfeest van DeFabrique wat zich de hele avond verder ontwikkelt. Entertainment is niet alleen een leuk extraatje. Als je het doordacht inzet maakt het je evenement gedenkwaardig.” 

“Het wordt onderschat wat een beleving op je evenement teweeg kan brengen”

INTERACTIE ALS TROEF

Buro Curious maakt impact door interactie. “Dat staat bij ons centraal. Met een concept op maat krijgen we het samen met onze club van acteurs, dansers, musici en andere creatieven voor elkaar om elk soort publiek aan te spreken. Echt contact, daar draait het bij ons om. Bezoekers willen graag aandacht en komen naar een event om met meer te vertrekken dan ze kwamen. Daarnaast triggeren we bezoekers in het moment om zelf ook iets toe te voegen. Omdat bezoekers van zichzelf vaak afwachtend zijn, hebben ze een duidelijke impuls nodig om in beweging te komen. Hierbij heb je altijd te maken met een stukje improvisatie, want elk persoon benader je weer anders.” Maar voordat het moment suprême aanbreekt starten Ella en Swaantje altijd met gesprekken met de opdrachtgever en het uitwerken van een gedetailleerd concept.

“Ik geloof dat iedereen een maker is”

ONTRAFELEN

Swaantje: “Iedere vraag is uniek. We zitten graag met de opdrachtgever aan tafel om te ontrafelen wat er achter de vraag zit. Als we dat weten kunnen we impact maken.” Lachend voegt ze toe: “Daar staan we ook om bekend: we komen altijd terug met een bak vragen. Niet om te pesten, maar om het juiste ontwerp te kunnen maken. Hoe meer informatie wij hebben, hoe makkelijker je op beelden en ideeën komt. Hoe meer je doorvraagt, hoe meer vakjes met ideeën je in je hoofd opentrekt. Vervolgens bouwen we met mede-ontwerpers verder aan het concept.” En vergis je niet: daar zit heel veel tijd in. Bekijk het onderstaande video maar eens.




BELEVING MAAKT HET VERSCHIL

“We komen geen kunstje doen. Om impact te maken moet je weten waar het over gaat en daarna zit er onder andere tijd in: concept, repetities, kostuums en alles op de juiste plek krijgen. Het is heel normaal om te betalen voor een locatie of catering, maar als het over beleving gaat weten mensen vaak niet wat erachter zit. Het is onze missie om zo veel mogelijk mensen in aanraking te brengen met totaalbeleving, zodat het vanzelfsprekend wordt om dit stuk mee te nemen in de ontwerpfase van je evenement.

Swaantje Nijkamp
Concept van Buro Curious tijdens Tweakers in DeFabrique

1,5-METER-INTERACTIE

Wat is de invloed van de 1,5-meter-samenleving op deze impactvolle ervaringen? “Het is zeker een uitdaging, maar we hebben tijdens een opdracht voor Make A Wish gemerkt dat je interactie ook via een scherm op gang kan brengen. Daarnaast versoepelen de maatregelen nog steeds, dus dat biedt kansen voor face-to-face interactie. Met de vragen die nu op ons afkomen merken we dat we onze expertise nog net zo kunnen inzetten als bij offline ervaringen. Opdrachtgevers zijn ook nu op zoek naar mensen die hun verhaal kunnen vertalen. Op basis van de vraag zoeken wij naar een creatieve wijze om impact te maken, met of zonder die 1,5 meter.”

 

Delen: