Blog 14/09

Xander Kranenburg: “Ik gaf mezelf en mijn familie een groot cadeau: tijd.”

Creativiteit ontstaat pas als je even offline bent; geen internet, geen telefoon, geen afspraken. DeFabrique heeft daarom een Ruimte voor Ruimte ingericht, waar je als gast/bezoeker/spreker even offline kunt gaan. Ter inspiratie vroegen we een aantal eventprofessionals hoe zij offline gaan en inspiratie opdoen. Dit keer awardwinnend producent Xander Kranenburg.

“Om half één ‘s middags werd mijn dochter Elyse geboren. Vier uur later reed ik nog even naar de Huis ter Duin om de laatste dingen voor een Awardshow voor te bereiden. Hoe ver kan je het laten komen?!” dacht hij een half jaar later en hij besloot zichzelf en zijn familie een groot cadeau te geven: tijd.

“Ik besefte me dat je een keuze hebt. Iedereen heeft dezelfde hoeveelheid tijd, maar iedereen geeft er op een andere manier invulling aan. De vraag is dus: waar besteed jij je kostbare tijd aan?”

Een jaar sabbatical

In zijn achterhoofd gonsde de boodschap van designer Stefan Sagmeister over de kracht van vrije tijd nog na. Sagmeister sluit om de zeven jaar een jaar lang zijn kantoor om nieuwe inspiratie op te doen. “Hoe doe je dat? vroeg ik me toen af. Daar kwam ik maar op een manier achter: door het te doen.”

“Als je doorrent dan gaat alles goed. Totdat het rustig wordt, dan slaat ineens de paniek toe.”

Xander Kranenburg

Een jaar lang was hij bezig met de voorbereidingen. “Eerst heb ik het personeel op de hoogte gesteld, daarna mijn leveranciers en tenslotte heb ik mijn klanten ontslagen. De wereld op z’n kop! Het bracht me wel het inzicht dat klanten net zo afhankelijk zijn van jou als jij van hen. Want ineens moesten zij ook weer aan de bak; een bureau vinden dat hun volgende event net zo succesvol zou organiseren.”

Op 1 januari 2014 sloot hij zijn kantoor en was het ineens erg stil. “Wat heb ik gedáán? dacht ik toen. Zo gaat het altijd. Als je doorrent dan gaat alles goed. Totdat het rustig wordt, dan slaat ineens de paniek toe.”

Xander dronk dat jaar met veel mensen beloofde kopjes koffie, bracht veel tijd met zijn familie door en fietste drie weken met zijn vader door de Schotse Hooglanden. “Hoeveel mensen willen iets, maar doen het uiteindelijk niet? Dit was zoiets. Hoewel het niet meer is dan een afspraak die je in je agenda zet, gaan dit soort dromen vaak niet in vervulling. Simpelweg omdat je het jezelf niet gunt om even vrij te zijn.”

Alleen leuk werk

Xanders beslissing werd niet door iedereen begrepen. “Mensen willen altijd alleen maar méér, beter, groter, duurder en ze beïnvloeden elkaar enorm. Waarom zou je de stekker uit een succesvol bedrijf trekken?” Rond deze periode krijgt hij via via het boek ‘30 Lessons for Living’ van Karl Pillemer. Deze onderzoeker interviewde meer dan duizend mensen in de winter van hun leven en stelde onder andere de vraag waar ze het meeste spijt van hadden. Negentig procent antwoordde dat ze teveel hadden gewerkt. “90 procent!” roept Xander. “Dan klopt er toch iets niet?!”

“Mensen willen altijd alleen maar méér, beter, groter, duurder en ze beïnvloeden elkaar enorm.”

Hij herkent de drive tot werken wel. “Ergens vol voor gaan zit in het beestje, maar als je een bureau hebt word je stilletje gedwongen om projecten aan te nemen die niet altijd bij je passen of die je gewoonweg niet leuk vindt. De vaste kosten lopen immers altijd door en kieskeurig kun je niet altijd zijn. Nu ik freelance, kan ik makkelijker nee zeggen en alleen doen waar ik écht zin in heb. Dat heeft me heel veel waardevolle tijd met mijn gezin opgeleverd en het zorgt ervoor dat ik de twee à drie grote projecten die ik per jaar doe, de volle aandacht kan geven.”

Xander Kranenburg

2014: 3D presentatie tijdens Accenture Innovation Awards in de Copraloods 

Nieuwsgierigheid als drijfveer

Nieuwsgierigheid is volgens Xander de ultieme drijfveer. “Het zorgt ervoor dat je altijd wilt blijven leren, net zoals bijvoorbeeld de beste sushimaker ter wereld in de documentaire Jiro Dreams of Sushi. Toen ik vijftien jaar geleden begon in deze branche wist ik niks. Ik had psychologie gestudeerd aan de Universiteit van Leiden, dus nul verstand van evenementen. Productie, audiovisuele techniek, decor en design waren allemaal abracadabra voor me, maar ik stelde vragen en leerde zo stap voor stap hoe alles werkt. Inmiddels ben ik nog steeds geen lichtexpert, maar spreek ik wel de taal. Daardoor kan ik makkelijker communiceren met de mensen die er echt verstand van hebben.”

Die methodiek komt terug in de bestseller The 4-hour Chef van Timothy Ferris. “Hij stelt dat je makkelijk in de top 10 van een beroepsgroep kunt komen, zolang je je maar afvraagt wát je wilt leren en wie de beste leraar is. En ben je niet zo goed als dat je hoopte, dan heb je hopelijk nog een tweede skill en dat is doorzettingsvermogen.”

“Zelf heb ik een aantal jaren geleden de grootste stoorzenders uit mijn leven gebannen. Facebook, Twitter, LinkedIn, ik heb zelfs geen TV meer.”

Meer werk in minder tijd

“Inmiddels heb ik de slagkracht van vijf man. Dat komt enerzijds door ervaring, maar ook door de digitale tools die ik gebruik. Ik bespaar zeeën van tijd met bijvoorbeeld Slack, Wunderlist en slim werken met Keynote. Dat veel gerenommeerde bedrijven deze apps en software nog niet in hun dagelijkse werk geïntegreerd hebben, verbaast me echt. Waarom zou je niet efficiënter en vooral effectiever willen werken? Zelf heb ik een aantal jaren geleden de grootste stoorzenders uit mijn leven gebannen. Facebook, Twitter, LinkedIn, ik heb zelfs geen TV meer. Mijn informatie en ontspanning zoek ik gericht op. Met YouTube, Podcasts en Netflix kom je aardig ver.”

Ruimte voor creativiteit

De beste ideeën krijgt hij ‘s morgens onder de douche, maar inspiratie voor nieuwe concepten doet Xander overal op. “In essentie ligt inspiratie overal voor het oprapen. Een wandeling door een stad die je niet kent, een geanimeerd gesprek of de serie Twin Peaks van David Lynch waar je al 25 jaar naar uitkijkt. Ik kijk vooral niet naar andere B2B evenementen, maar bijvoorbeeld wel naar culturele events. De producties van het Nationale Ballet zijn echt van uitmuntende kwaliteit. Theatergezelschap Vis à Vis weet altijd weer te verrassen met het meest bizarre kunst- en vliegwerk en festivals als Mysteryland, Defqon en Lowlands lopen lichtjaren vooruit op de zakelijke evenementenbranche.

Xander Kranenburg

2015: Een 20 meter brede projectie steelt de show tijdens de Innovation Awards

“Ik krijg vaak de vraag om iets vernieuwends te bedenken, maar als ik dan een concept neerleg dat de randjes opzoekt, dan wordt er toch vaak water bij de wijn gedaan omdat een commissie, stuurgroep of projectteam het risico niet durft te nemen. Bij The Next Web daarentegen worden de randjes regelmatig opgezocht. Iemand kaal scheren op het podium, bullshit bingo met een echte koe, je keynote spreker laten wakeboarden door de Amsterdamse grachten in een tuxedo of vijfentwintig kilo confetti naar beneden laten komen tijdens de opening. Het levert mooie en vooral memorabele momenten op. En daar gaat het toch om?”

Over Xander Kranenburg


Xander Kranenburg is een ervaren event- en communicatieprofessional. Hij won de ‘Best Conference’ award tijdens de European Best Event Awards in 2016 en het door hem geproduceerde Accenture Innovation Awards ontving begin dit jaar de Gouden Giraffe voor ‘Beste Relatie Event’. Hij is getrouwd en heeft drie dochters van 2, 4 en 6 jaar oud. In zijn vrije tijd is hij het liefst in de tuin en achter een keramische  BBQ te vinden. Zijn advies: “Vertrouw erop dat het goed komt. Dan komt het goed.”

Xander Kranenburg

2016: robot Pepper verwelkomt Accenture gasten voor een imponerend LED-scherm 

Delen: