Blog 28/08

Sjoerd Weikamp: “Ik ben helemaal niet op zoek naar rust”

Creativiteit ontstaat pas als je offline bent: geen internet, geen telefoon, geen afspraken. Tenminste, dat is wat we tot nu toe altijd dachten. Vandaag hoor je een tegengeluid in Ruimte voor Ruimte. Eigenaar van Eventbranche.nl en Evenementorganiseren.nl Sjoerd Weikamp vertelt hoe hij aan inspiratie komt en waarom rust daar niks mee te maken heeft. 

“Ik ben niet op zoek naar mezelf, ruimte of inspiratie. Ik geloof er juist in dat inspiratie je overkomt zonder dat je het zelf in de gaten hebt.” Lachend voegt Sjoerd toe: “Het zal wel Achterhoekse nuchterheid zijn. Ik pak wel ruimte voor ruimte, maar heb er niet echt behoefte aan. Inspiratie en rust vind ik juist in uitdagingen. Nieuwe dingen waarvan ik nog niet zeker weet of ik het kan.”

OVER SJOERD WEIKAMP


Stilzitten? Alleen aan de jurytafel van het Best Event Awards World Festival dan! Draait verhalenverteller Sjoerd Weikamp (39) even niet op volle toeren voor werk, dan vind je hem op de tennis- of voetbalclub. Niet zomaar een voetbalclub hoor! Deze rasechte Doetinchemmer heeft naast zijn vrouw en twee dochters een vierde grote liefde: de Graafschap. Je spot hem zowel langs de lijn als in de Raad van Commissarissen. Geen wonder dat deze diesel een 10 kreeg voor stressbestendigheid tijdens zijn studie Journalistiek.

INSPIRATIE IS OVERAL

Sjoerd: “Als je op zoek gaat naar inspiratie gaat het volgens mij al mis. Mijn creativiteit wordt overal en nergens gevoed: op reis, op evenementen, bij nieuwe mensen, op locaties of gewoon thuis. Je pakt het vanzelf op.” Met een brede lach zegt hij: “Ik ben vader van twee dochters, dat zijn eigenlijk al twee rondlopende evenementen. Het is zo leuk om een stukje van jezelf terug te zien. Mooier dan dat bestaat niet!”

“Mensen samenbrengen op evenementen: daar zitten zoveel oplossingen in”

OOGKLEPPEN AF

Ambities heeft Sjoerd niet. “Dat staat voor mij gelijk aan oogkleppen op. Ik sta overal voor open. Als je iets écht wil en je zit goed in je vel, dan moet je er voor gaan. Laat je niet belemmeren door stemmen in je hoofd die zeggen dat je het niet kan. Ik zie in alles het mooie tot het tegendeel bewezen is!” Het is dan ook deze blik die hem in de wereld van evenementen bracht. “Daar kun je mij ‘s nachts voor wakker maken. Evenementen gaan terug naar waar het écht om gaat: contact tussen mensen.”

“Steeds meer bedrijven maken statements in de vorm van live en events”

IK LOAT MIEN DE PIS NIE LAUW MAKEN

Sjoerd studeerde Journalistiek, direct daarna bood de ANP Persredactie hem een baan aan. “Ik moest in één ochtend beslissen wat ik wilde en ben toen gaan wandelen met een collega. Hij zei: Sjoerd, je kan iets wat veel mensen niet kunnen, maar dat is niet dit vak. Kies nog een studie, daag jezelf uit.” Zo belandde hij op de studie Communicatiewetenschappen, richting Framing. Fun fact: hij runde toen ook een kroeg in Doetinchem met vrienden. “In het dikke studieboek spotte ik het (merk)belevingsmodel van Pine en Gilmore. Toen ik mijn docent er naar vroeg zei hij dat het wel weer zou overwaaien. Het heeft mij nooit meer losgelaten.”

Sjoerd Weikamp

Toen Sjoerd tijdens zijn studie werd gebeld om zijn liefde voor communicatie, journalistiek en horeca te combineren twijfelde hij geen moment. “Alles wat ik ben kwam bij elkaar. Mijn studie? Die heb ik nooit afgerond”, lacht hij. “We draaiden met een paar man de redactie van  Feestelijk Zakendoen alsof het ons eigen bedrijf was. Op een gegeven moment werd de titel wegbezuinigd. Vanuit daar is inmiddels bijna 10 jaar geleden Eventbranche.nl ontstaan. Hét platform voor event en live communicatie.”

Ik vind ambities heel eng”

“Laat je niet tegenhouden door hokjes in je hoofd”

DE KRACHT VAN LIVE

Ook Evenementorganiseren.nl, Eventbranche LIVE en de Gouden Giraffe Event Awards vallen onder de noemer van Sjoerd. “Ik geloof in de kracht van live. Mensen samenbrengen op evenementen: daar zitten zoveel oplossingen in. Als je elkaar niet ontmoet, wordt het gat alleen maar groter. Het kan écht mensen verbinden, merken beter in de markt zetten en bedrijven van koers laten veranderen. Jarenlang waren evenementen een ondergeschoven kindje. Het effect werd niet getoond. Terwijl het niet altijd draait om harde cijfers, maar juist om gevoel.

Sjoerd Weikamp
Sjoerd tijdens de Gouden Giraffe Event Awards 2018 in DeFabrique

GOUDEN GIRAFFE EVENT AWARDS

Vanuit deze sterke overtuiging maakte Eventbranche.nl een doorstart met de Gouden Giraffe Event Awards. Jaarlijks worden de beste evenementen beloond met een prijs en wordt het vak gevierd. “We willen aan de buitenwereld laten zien wat de kracht is van een goed evenement. De pitches en bijbehorende awardshow zijn het uithangbord van de branche. Het is zo ongelofelijk kicken om te doen met alle meehelpende partijen. Eerdere edities waren enorm uitbundig en creatief, dit jaar draaide echt om de winnaars en cases. Mensen moeten geraakt worden door een winnende case. Wat mij echt bijblijft is de CEO van Tata Steel die ook op het podium stond bij het in ontvangst nemen van hun award. Hij begrijpt de kracht van live, dat is echt gaaf. Ik ben zo bevlogen en verknocht geraakt aan de branche. Er moet wel iets heel geks gebeuren wil ik er mee stoppen.”

“Inspiratie kom ik tegen”

GAS TERUG

“Laatst zei mijn oudste dochter wel dat ik een beetje verslaafd ben aan mijn telefoon. Er zit wel wat in. Ik heb hem steeds vaker in mijn hand, maar het hoort ook een beetje bij de wereld van nu. Technologie dringt ook meer door op evenementen. Het vervangt een evenement niet, het is juist een mooie aanvulling op de beleving. Je ziet steeds meer bedrijven die statements maken in de vorm van live en events. Top!” De volgende stap van deze creatieve, goedlachse Doetinchemmer blijft altijd spannend. “Oké, ik geef toe: mijn vrouw moet mij soms echt wel even terugroepen. Gelukkig heb ik een gezonde dosis zelfspot en -humor, daar kom je een eind mee.”

Sjoerd Weikamp

Delen: