Blog 14/05

Social media inzetten voor, tijdens en na je evenement

Een evenement is op zichzelf een beleving, maar de kracht zit in het verlengen hiervan. Met een passende social mediastrategie maak jij het mogelijk om gasten voor, tijdens en na het evenement online te bereiken. In deze blog lees je over de meerwaarde van social media voor jou als event organisator. 

WAT IS SOCIAL MEDIA?

Social media is de overkoepelende naam voor verschillende online platformen waar content op wordt geplaatst. De naam social media is ontstaan doordat gebruikers zich op het internet bevinden, gesprekken aangaan en de interactie opzoeken. Het is een continu proces van mensen meenemen in alle fases rondom een evenement en in gesprek zijn. Met behulp van social media kun je het gesprek aan gaan, relaties opbouwen en fans creëren en tegelijkertijd het evenement promoten. Online is de doelgroep sneller te bereiken dan offline. 

WAT IS EEN SOCIAL MEDIASTRATEGIE?

Uit onderzoek van Newcom research blijkt dat deze kanalen op dit moment het populairst zijn: Instagram, Facebook, Linkedin en YouTube. Elk heeft zijn eigen voor- en nadelen en voor ieder bedrijf is het weer anders welke social mediakanalen het meest passend zijn. Dit hangt af van het doel en de doelgroep. Hier kun jij jouw social mediastrategie op aan laten sluiten. In het kort helpt de juiste social mediastrategie bij het verkrijgen van inzicht in de doelgroep en waar je contact kunt maken met (potentiële) klanten. Op basis van deze inzichten bouw je een campagne die aansluit bij de belevingswereld van de doelgroep en zo het evenement promoot. 

Social mediastrategie

DE MEERWAARDE

Social media is DE manier om te laten weten dat je bestaat. Om te zorgen dat mensen vroegtijdig op de hoogte zijn van het (geplande) evenement, is social media niet meer weg te denken. Het is een snelle manier van promotie en zorgt voor snelle en laagdrempelige interactie met de doelgroep. Het laat mensen over jouw evenement praten. Bij het tactisch inzetten van een social mediastrategie creëer je in no-time bekendheid rondom het evenement. Zorg daarom dat je inhoud hebt die interessant genoeg is om te delen. Social media is een must voor elk evenement: het is gebruiksvriendelijk en goedkoop. Gebruik social media voor, tijdens en na een evenement om een sterke community op te bouwen. Het verhoogt de naamsbekendheid, creëert betrokkenheid met je achterban en geeft inzichten in wat de bezoeker werkelijk van je evenement vindt. 

“Er is geen betere plek om te verbinden, delen en groeien.”

HOE IN TE ZETTEN?

De beleving van de bezoeker verlengen is een belangrijk doel om te onthouden wanneer de social mediastrategie wordt opgesteld. Denk hierbij aan de planning van content voordat het evenement plaatsvindt, content tijdens het evenement en na het evenement. Een evenement kan niet plaatsvinden als mensen er van te voren niet bekend mee zijn. Zorg dat je gezien wordt en behoud de aandacht, door je te onderscheiden van de rest en op te vallen tussen de drukte op het internet. Door de al ver ontwikkelde technologie is het mogelijk om de data van de kanalen te analyseren. Hierdoor kun je de doelgroep beter leren kennen, begrijpen en volgen. Hierdoor kun je met content inspelen op hun behoeftes en wensen. Blijf betrokken en actief met reacties en discussies rondom het evenement op social media. Gebruik eventuele negatieve feedback en kritiek om details voor, tijdens en na het evenement te optimaliseren en corrigeren. 

Delen: