Blog 22/10

Wat is een immersive experience?

Heb jij wel eens van de term immersive experience gehoord? ID&T opende er een in Amsterdam: AMAZE. Wij bezochten het audiovisuele spektakel en vertellen je alles over de experience en de learnings voor jou als event organisator.

DEFINITIE IMMERSIVE EXPERIENCE

Een immersive experience betekent letterlijk een meeslepende ervaring. Met behulp van vaak meerdere technologieën word je ondergedompeld in een nieuwe realiteit. Technologieën die hierbij ondersteunen zijn bijvoorbeeld: virtual-, augmented- en mixed reality. 

Immersive experience

OVER AMAZE

‘Wow, wat hebben we zojuist meegemaakt?!, dat was zo’n beetje onze reactie toen we het labyrinth uitstapte. Dit is echt een unieke ervaring! Zodra je AMAZE binnenstapt wordt het direct duidelijk: the only way out, is in. Als bezoeker word je direct uit je comfortzone gehaald en een uur lang ondergedompeld in een spectaculaire audiovisuele experience, ontwikkeld door de pioniers van de Nederlandse Dance scene. Lasers, lichten, rook, visuals, 11-D sounds, interactieve installaties: het komt allemaal voorbij in zeven belevingswerelden verspreid over 3.000 M2. Dit is echt een gevalletje: bijzijn is meemaken!

Immersive experience

WAAROM EEN IMMERSIVE EXPERIENCE?

Eén ding wordt steeds duidelijker: wil je als merk of bedrijf laten zien waar je voor staat? Dan moet je een gevoel overbrengen. Dit wordt ook wel experience marketing genoemd. Immersive experience is eigenlijk onderdeel van deze grote term. Door de juiste ervaringen te bieden, kun jij een indruk achterlaten die de doelgroep niet snel vergeet en bijdraagt aan de beleving van je merk of bedrijf. Door snel ontwikkelende technologieën en de inzet hiervan wordt het nog makkelijker om een gevoel over te brengen. Je gasten onder te dompelen in een andere wereld en inspelen op emotie. Of zoals AMAZE het noemt: “a journey from head to heart.” Bekijk zeker even hun video hieronder.




IMMERSIVE EXPERIENCE ORGANISEREN

Ben jij event organisator en wil je jouw doel nog beter overbrengen op de gasten? Deze vier vragen helpen je bij het organiseren van een beleving:

  1. Wat wil je bezoekers laten voelen?
    Wat wordt de boodschap? Begin met het algemene idee en ga daarna op zoek naar manieren om dit tot leven te brengen. Let op: voorkom de veelgemaakte fout om direct voor techniek zoals VR te kiezen. Definieer eerst je grote idee en onderzoek dan pas hoe je dit tot leven brengt.
  2. Welke details zijn te finetunen?
    The devil’s in the details, dus kijk in het proces goed of de details kloppen. Is de audio van goede kwaliteit en hoe zorg je bijvoorbeeld al vanaf de ontvangst dat gasten de experience in worden gezogen? Dit soort details zorgen ervoor dat gasten met de juiste mindset de experience in gaan. 
  3. Kun je interactie toevoegen op locatie?
    Maak een ervaring nog persoonlijker door op locatie extra interactie toe te voegen. Tijdens AMAZE was er bijvoorbeeld een ruimte waar je zelf met het licht en geluid kon spelen; echt een eigen showtje maakte. Als bezoeker kon je deelnemen aan het geheel. 
  4. Laat je meerdere gebruikers tegelijk de experience ervaren?
    Dit wordt wel geadviseerd, omdat de bezoekers samen iets unieks ervaren waar nog lang over wordt nagepraat. De groepsgrootte bepaal je zelf. Bij AMAZE ging je met maximaal zes personen tegelijk het labyrinth in. Zo had je samen wat om over te praten, maar de groepsgrootte bleef klein genoeg om het spannend te houden.

Immersive experience

LEARNINGS AMAZE

We gaan natuurlijk echt niet alles vertellen, want dit moet je zelf meemaken! Wel willen we nog een aantal learnings met jou als event organisator delen die we sterk vonden aan AMAZE:

  • De beleving begint direct. Al in de ontvangstruimte stap je een andere wereld binnen. De aankleding, muziek en acteurs dragen allemaal bij aan de spanningsopbouw. Wat gaat er gebeuren?
  • Uit je comfortzone. Er wordt vooraf niet verteld wat er allemaal gaat gebeuren. Bezoekers werden verrast en stapten uit de comfortzone. De onwetendheid en verrassingen maken de beleving memorabel.
  • Attendee Journey. Een evenement is een reis. Je kan niet op elk moment pieken. Gedurende de experience is er goed nagedacht over intense-, interactieve- en rustmomenten. 
  • Boodschap anders overbrengen. Het overbrengen van een boodschap kan met een combinatie van technieken, zoals: LED-strips, audio, licht enzovoort. 
  • Krachten bundelen. Een ‘wow’-ervaring maak je niet alleen. ID&T verzamelde verschillende creatieven om zich heen om AMAZE vorm te geven. Fun fact: een van onze partners Buro Curious werkte ook aan de experience mee. 

Beeldmateriaal door: AMAZE

Delen: