6 Belangrijke event trends voor 2020

Een nieuw jaar betekent nieuwe trends. We zijn klaar met terugblikken, het is tijd om vooruit te kijken! Welke event trends spelen een rol in 2020? We hebben de zes belangrijkste ontwikkelingen voor je op een rij gezet.

1. DESIGN THINKING FOR EVENTS 

2020 wordt in de evenementenbranche gezien als het startschot van een nieuw tijdperk. Een tijdperk dat draait om één ding: de optimale beleving van bezoekers. Minder focus op details, meer op wat je wil bereiken met het evenement. Eventteams gaan terug naar tekentafel om na te denken over waar het evenement écht om gaat: hoe realiseer je een evenement dat past bij stakeholders en gedragsverandering realiseert? Ontwerpmethodes als Design Thinking for Events en Experience Strategie winnen terrein en helpen van events ervaringen te maken.




2. C0-CREATIE ALS STANDAARD 

Wil je impact maken op bezoekers? Daar is meer voor nodig dan enkel het zenden van informatie, dat besef heerst gelukkig al langer. Dit jaar gaat de evenementenbranche next level en verplaatst de spotlight van het podium naar het publiek. Opkomende eventtypes als Unconference leren ons dat je maximale gedragsverandering pas bereikt als bezoekers zelf de inhoud kunnen bepalen en contacten kunnen leggen. Eventbranche betoogt zelfs dat we niet meer mogen spreken van gasten of bezoekers, maar van co-creators. Als organisatie stel je kaders, maar gasten vullen dit verder in. 

3. STORYTELLING  

Storytelling betekent het vertellen van een verhaal. Dat doe je niet alleen tijdens je evenement, maar juist ook ervoor en erna. Sleep je gasten van begin tot eind mee in een andere wereld om een platform te laten ontstaan rondom het live-moment. Zo koppel je beleving aan je merk, bedrijf of community en trek je de schaarse aandacht van bezoekers. In de onderstaande video zie je hoe wij ons personeel tijdens het jaarlijkse bedrijfsfeest meenamen in de wereld van over de top Amerika.




4. MAKE AMERICA GREAT AGAIN!

Het succes van Walibi Fright Nights zegt genoeg: we gaan veramerikaniseren. Amerikaanse tradities komen steeds meer terug op evenementen. Is het geen halloween, dan is het wel een VIP-ontvangst of Hollywood-loper. Alles moet bigger, better en bolder. En laat dat nou net de inspiratiebron zijn geweest voor ons jaarlijkse winterfeest. Meer lezen over dit concept? Klik hier.

5. FOCUS OP HET WELZIJN VAN BEZOEKERS

De bezoeker staat in de spotlight. Niet alleen als het gaat om inhoud, maar ook op het gebied van welzijn. Een gezonde en energieke bezoeker is namelijk meer engaged. Het draait hierbij niet alleen om het verzorgen van concrete zaken als energierijke catering, maar ook om emotionele intelligentie. Bezoekers hoeven niet van sessie naar sessie te rennen. Creëer bijvoorbeeld rustige ruimtes waar zij met elkaar kunnen napraten en tot rust kunnen komen. Ook sprekers als Wouter de Jong, schrijver van het boek Mindgym: sportschool voor je geest zijn een graag geziene gast op evenementen. Kennis van het vak is niet meer het enige onderwerp. Sessies over de psyche wekken veel interesse en zijn toepasbaar in meerdere branches. 

event trends 2020

6. KEUZES WORDEN DATA-DRIVEN 

In een enquête van Event Manager Blog zegt 52 procent van de eventorganisatoren te willen investeren in betere techniek om data-driven keuzes te kunnen maken. Er bestaat een scala aan methodes en tools die gebruikt kunnen worden om gedrag van bezoekers te meten. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan met de methode geofancing. Dit is het digitaal afbakenen van een gebied waardoor je gericht onderzoek kan doen naar het gedrag van bezoekers. 

Delen: