8x bezoekers overtuigen om naar je live evenement te komen

Nú is de tijd om te verbinden, ook live. En gelukkig kan samenkomen in kleine groepen nog steeds. Maar terwijl jij lekker in je ‘wat-kan-wel’-bubbel zit, zien je bezoekers toch iets meer beren op de weg. Hoe overtuig jij je doelgroep nou om naar een live evenement te komen? Met deze 8 tips wek jij vertrouwen. 

1. ZET USP’S OP EEN RIJ

Bedenk wat jouw evenement uniek maakt. Waarom wil de doelgroep hier fysiek aanwezig zijn? Communiceer deze kernpunten vervolgens op bijvoorbeeld je eventwebsite en in mailings. Lastige opdracht? Welnee! Als het goed is ben je tijdens het vormgeven van het evenement begonnen met een doelgroepanalyse. Wie zijn je bezoekers? Wat speelt er in hun wereld? Wat zijn hun wensen en behoeften? Op basis hiervan kies je bijpassende sprekers en content. Eigenlijk moet je programma al goed genoeg zijn om mensen over de streep te trekken. Maar vermeldt zeker ook andere onderdelen, zoals de mogelijkheid tot coronaproof netwerken.

bezoekers overtuigen live evenement

2. MANAGE VERWACHTINGEN

Steek veel tijd in verwachtingsmanagement. Een 1,5-meter-evenement ziet er anders uit dan ‘normaal’ en om te voorkomen dat gasten na afloop teleurgesteld zijn over de ervaring is het van groot belang om te communiceren wat bezoekers van het evenement kunnen verwachten.

3. COMMUNICEER OVER MAATREGELEN

Onze grootste zorg in deze tijd is hoe onze veiligheid wordt gewaarborgd in grotere groepen. Communiceer je veiligheidsprotocol, hiermee neem je veel vragen en angst weg. Bezoekers moeten zich kunnen inlezen en zo vertrouwen krijgen. Evenementenlocaties beschikken vaak al over een uitgebreid protocol die je kan delen. In dit document beschrijven we voor opdrachtgevers en gasten wat zij op elk punt van het evenement kunnen verwachten: van parkeren tot aan het einde van de dag je jas ophalen bij de garderobe. Als event organisator moet je deze veiligheidsprotocollen sowieso op je event website zetten en ook extra delen via bijvoorbeeld mailings en social media. 

bezoekers overtuigen live evenement

4. VISUALISEER HET 1,5-METER-EVENEMENT

Een belangrijke tip van Kirsten Andres, mede-organisator van de NIMA Marketing Week. “Ondanks de uitvoerig beschreven veiligheidsmaatregelen merkten we dat mensen er geen beeld bij hadden. Daarom hebben we filmpjes gemaakt om te laten zien wat we doen aan veiligheid om zo angst weg te nemen.” Hoe cliché het ook is: een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Visualiseer het evenement vooraf vast met foto’s, video’s en/of tekeningen. 

5. LAAT AUTORITEITEN SPREKEN

Bekende namen maken indruk. Wat de NIMA Marketing Week slim deed is in hun veiligheidsfilmpjes de eigen organisatoren laten spreken. Zij gaan staan voor hun boodschap, leggen veiligheidsmaatregelen uit en spreken bezoekers direct aan. Dat geeft vertrouwen. Bekijk de video zelf maar eens hieronder.




6. COMMUNICEER OVER SCHAARSTE

Vanwege het Coronavirus is er maar een beperkt aantal plekken beschikbaar om een evenement fysiek bij te wonen. Communiceer dit richting de bezoekers. Mensen haten het om iets te missen, dat zit in onze aard. Dit noem je ook wel FOMO, Fear Of Missing Out. Met deze boodschap trek je gasten eerder over de streep om een aankoop te doen, want op=op.

7. WEES EERLIJK OVER ANNULERINGSVOORWAARDEN

We leven in een tijd waar alles per dag kan veranderen, omdat we simpelweg niet weten hoe het Coronavirus zich ontwikkelt. Je eventbezoekers durven best een kaartje te kopen, maar willen wel weten wat er met het uitgegeven bedrag gebeurt als het evenement ineens niet kan doorgaan. Hier eerlijk en transparant over communiceren op je eventwebsite is belangrijk. 

bezoekers overtuigen live evenement

8. TOON BEGRIP

Tot slot: toon interesse! Laat weten dat je geeft om de veiligheid van je gasten en dat je er alles aan doet om ze welkom en comfortabel te laten voelen. Niet alleen tijdens je evenement, maar zeker ook daarvoor. Geef gasten altijd de mogelijkheid om contact met je op te nemen bij vragen. 

Delen: